La formació barroca Vespres d’Arnadí, sota la direcció de Dani Espasa, posa J. S. Bach en l’epicentre de la seva creació en la tercera edició del seu festival, que tindrà lloc entre l’1 i el 15 de juliol al Barri Gòtic de Barcelona. La violinista Lina Tur Bonet és l’artista convidada d’enguany.
Fa anys que
Vespres d’Arnadí treballa per oferir interpretacions de música barroca d’alt nivell i esdevé una alternativa cultural de qualitat a Barcelona. Així, els tres primers diumenges de juliol (1, 8 i 15) tenim cita amb el seu
festival d’estiu, que enguany manté el
Barri Gòtic de Barcelona com a epicentre, però es trasllada de Sant Felip Neri a la basílica dels sants màrtirs
Just i Pastor, la més antiga de la ciutat, construïda al segle XIV, d’estil gòtic, sobre una construcció romànica i l’antiga basílica visigòtica del segle VI. D’aquesta manera, la formació dóna a conèixer espais catalogats d’alt valor patrimonial de la ciutat de Barcelona.
El
Leitmotiv de l’edició del 2018 revisa la figura universal de
Johann Sebastian Bach (1685-1750), compositor que sempre ha programat –com demostra la integral de cantates
presentada tant a Barcelona com a Madrid-, després de dues edicions centrades en Vivaldi i Händel, respectivament. Sota el títol de
Bach d’ensomni s’apleguen tres concerts, una matinal el dia 8 de juliol a les 11 del matí a l’església de l’Esperança, mentre que el dia 1 i el 15 seran a les set de la tarda a Just i Pastor.
A “Divinitats: de Vivaldi a Bach”, Vespres d’Arnadí proposa un recorregut pel barroc tardà de la mà de quatre dels seus compositors més representatius. El programa comença amb un dels concerts per a orgue que conformen l’op. 4 de Händel, seguit per la
Cantata BWV 170, una de les més belles composicions de Bach de música vocal. Després s’interpretarà el
Concert per a oboè en Re menor S.Z799, segurament, l’obra més coneguda del cèlebre Alessandro Marcello i conclou amb l’imponent
Nisi Dominus, una bona mostra de l’extraordinari talent melòdic i dramàtic de Vivaldi. La mezzosoprano Marta Infante actuarà de solista en el concert del dia 1 de juliol.
El trio de corda
Triskel (Farran Sylvan James, violí, Elisabeth Gex, viola i Hannah Freienstein, violoncel) interpretaran una versió de les estimades
Variacions Goldberg, originàriament escrites per Bach per a clavicèmbal. D’aquest conjur de talents en sortirà una una visió colorista, rica en sonoritats i textures que anirà acompanyada de les pintures de la flautista i il·lustradora Marina Durany. Cal posar de relleu que el nom del trio prové de
triskelion que, segons la cultura celta o nòrdica, és un símbol del moviment del sol a través del cel i representa l'evolució i el creixement, l'equilibri entre cos, ment i esperit, el principi i el final, l'eterna evolució i l'aprenentatge perpetu.
La violinista
Lina Tur Bonet protagonitzarà el concert de cloenda, tocant en el festival en qualitat d’artista convidada a “Bach i Händel: una trobada”. Si bé no gaudeixen de la fama que les seves grans obres vocals i orquestrals han assolit entre el públic, les sonates per a violí i clave de Bach i Händel compten amb alguns dels passatges més bells de la música d’ambdós compositors. La interpretació de Lina Tur i Dani Espasa ens permetrà endinsar-nos en unes peces austers i sensuals alhora, capaces d’adreçar-se a l’oient actual amb una sinceritat i una delicadesa extraordinàries.
El director i cofundador de Vespres d’Arnadí, Dani Espasa, i l’oboista i també cofundador
Pere Saragossa, asseguren: “Volem que la ciutat de Barcelona pugui gaudir d’un centre de producció barroca igual que passa a les grans ciutats europees com ara París, Colònia o Viena, dins d’espais històrics de la nostra ciutat per tal d’enaltir el patrimoni històric de cara al públic local i també als visitants que cerquen una alternativa cultural de qualitat”.
El festival compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i està coorganitzat juntament amb l’Ateneu d’Història i Art. Hi col·laboren també la Parròquia de la Basílica dels Sants Màrtirs Just i Pastor, la Capella de la Mare de Déu de l’Esperança, L’Institut Ramon Llull i Jané Ventura, vins i caves des de 1914.
Foto: Marta Infante i Dani Espasa